Ustawienia klienta
Wersje językowe:
Menu informacji
Artykuły
Zebraliśmy dla Was w tym miejscu ciekawe informacje i katalogi.
Katalog sygnatur Rosenthal na porcelanie

Historia firmy Rosenthal. Firma została założona w 1879 roku. Założyciel firmy, Philip Rosenthal przeniósł się z malarni porcelany Werl (Nadrenia Północna-Westfalia) do Selb w Bawarii, gdzie w zamku Erkersreuth kontynuował zdobienie porcelany. Firma Rosenthal powstała w 1879 roku jako Bauer, Rosenthal & Co w Kronach. W tym samym roku powstaje...

Katalog Brenerów lamp naftowych

Choć oświetlenie naftowe to rozdział zamknięty, to jednak ważny, a zarazem atrakcyjny. Poprzedniczkami lamp naftowych były lampy olejne, które należały do urządzeń skomplikowanych, a co za tym idzie drogich i wadliwych. Jedynie wyższe sfery społeczeństwa mogły sobie na nie pozwolić. Dokonana przez Ignacego Łukasiewicza w latach 1852-53 frakcjonowana destylacja ropy naftowej pozwoliła na...

Katalog numerów seryjnych Gustav Becker

Historia Edwarda Gustava Beckera (1819-1885) zaczyna się zwyczajnie. Urodził się on w Oleśnicy na Dolnym Śląsku i tu rozpoczął naukę rzemiosła zegarmistrzowskiego. Dalszymi etapami edukacji było zdobywanie wiedzy na znanych warsztatach europejskich, m.in. we Frankfurcie n/Menem, La Chaux-de-Fonds, Dreźnie, Monachium, Berlinie. Szczególnie ważnym momentem był...

Jak sprawdzić autentyczność obrazu
Jak ocenić autentyczność obrazu?

 

 

 

JAK SPRAWDZIĆ AUTENTYCZNOŚĆ OBRAZU

Kupując obraz, nie można zapomnieć o jego autentyczności. Tę, badają zazwyczaj fachowcy, którzy kolejno wystawiają odpowiedni dokument. Jednym z aspektów, który eksperci traktują priorytetowo,  jest sygnatura dzieła. Po XVIII wieku mamy do czynienia z ogromną liczbą prac sygnowanych przez artystów nie będących ich autorami. Za przykład służyć może chociażby Wojciech Kossak, który podpisywał obrazy swojego syna, Jerzego Kossaka – jakościowo ich prace bardzo się różnią. Jeśli chodzi o sztukę dawniejszą, często też artyści (np. renesansowi) podpisywali dzieła swoich uczniów, by potwierdzić, iż są one zgodne ze standardami panującymi w danej pracowni.

 

  

 

W zależności od rodzaju obiektu (sztuka użytkowa, malarstwo) sygnatury mogą być różnego typu. Na przykład, na porcelanie firmy Rosenthal nadrukowuje się znak firmowy wraz z datą wykonania. Jeśli chodzi o tę firmę, trzeba być szczególnie ostrożnym, ponieważ podróbki zdarzają się szczególnie często. Czasem bardzo łatwo można rozpoznać fałszerstwo. Wystarczy porównać znak graficzny z tym, który ujrzymy na stronie pod danym rokiem produkcji. Jeśli okaże się, że dany rodzaj znaku był umieszczany w innym okresie niż data nadrukowana na porcelanie, mamy do czynienia z falsyfikatem.

 

Inaczej rzecz ma się z artystycznymi podpisami. Te trudniej zbadać, ponieważ każdy jest unikatowy, stworzony nieidealną dłonią ludzką. Pierwszą cechą, którą się wyróżniają jest „wtopienie się” w resztę obrazu. Nanosi się je zazwyczaj na jeszcze nie wyschniętą farbę, nie później. W związku z tym trzeba uważać, by sygnatura nie była umieszczona po wyschnięciu pracy, ponieważ może to świadczyć o późniejszym dodaniu jej przez osobę, która jej nie wykonała. Można to poznać po równicach w błysku/ macie na płótnie.

  

W ŚWIECIE KOPI I FALSYFIKATÓW

Nie wystarczy samo sprawdzenie czy na obrazie znajduje się podpis autora. Specjaliści od tworzenia kopii wyćwiczyli podpisy do perfekcji. Na co więc zwrócić uwagę, aby nie paść ofiarą oszustów? Przede wszystkim, należy zdać sobie sprawę z tego, że na pierwszy rzut oka dzieło podrobione wygląda tak, jak oryginał. Jak mówi znane powiedzenie: ‘diabeł tkwi w szczegółach’, i to właśnie na nie powinno się zwrócić szczególną uwagę.

 

 

Zanim zakupisz dzieło, zapoznaj się z innymi pracami autora. Wychwyć znaki charakterystyczne dla danego artysty, sposób podpisywania się. Aby prawidłowo zbadać styl artysty przyda się do tego szkło powiększające. Mając świadomość techniki stosowanej przez artystę, łatwiej będzie nam ocenić czy dzieło, które planujemy zakupić jest autentyczne. Jeżeli mamy taką sposobność, udajmy się do muzeum. Niektóre muzea, umożliwiają bliższe przyjrzenie się pracom. Korzystając z okazji, warto obejrzeć tylną stronę obrazu w celu dowiedzenia się jak wygląda stare płótno. Wiele kopii tworzona jest na nowszym płótnie, co widoczne jest zaraz po odwróceniu obrazu.

 

Uważne przyjrzenie się powierzchni obrazu, znakom upływu czasu w postaci: brudu, struktury farby i płótna, wyrazistości kolorów, pozwoli nam ocenić faktyczny stan pracy, a zarazem mniej więcej ocenić jej wiek. W ocenie pochodzenia dzieła pomoże także analiza ramy, jeśli obraz takową posiada. Jeżeli decydujemy się na zakup starego obrazu, dopatrujmy się włosia z pędzla w farbie. Nieprofesjonalni artyści produkujący kopie obrazów często posługiwali się tanimi pędzlami, które pozostawiały włosie w farbie. Nie krępujmy się użyć własnego nosa, jeśli sytuacja tego wymaga. Mając do czynienia z obrazem olejnym, musimy mieć świadomość tego, że tego typu farba potrzebuje lat, aby zupełnie utracić swój zapach.

 

ORYGINALNOŚĆ OBRAZU, ROZEZNANIE CEN

Kolejnym z kroków, który powinniśmy poczynić pragnąc wejść w posiadanie autentycznego obrazu jest rozeznanie w cenach, które osiągnęły pozostałe dzieła artysty. Tutaj ogromną rolę powinien odegrać nasz instynkt samozachowawczy. Czy należy zakupić dzieło dwukrotnie przewyższające swoją ceną dotychczasowe wyniki cenowe artysty, jeżeli nie mamy ku temu żadnych racjonalnych przesłanek?

 

Chcąc mieć pewność, że artysta, którego dzieło mamy zamiar zakupić jest warty oferowanej nam ceny, zapoznajmy się z jego reputacją. Mając świadomość pewnych zjawisk, pozwoli nam to wystrzec się przed zakupieniem kopii danego obrazu. Niektórzy artyści mieli zwyczaj podpisywać puste kartki papieru (wśród nich był nawet znany i ceniony Salvador Dali), które następnie trafiały do obiegu, a następnie były przechwytywane przez osoby tworzące na rachunek określonego artysty.

 

BĄDŹ PEWNY SWOJEGO ZAKUPU - CERTYFIKAT?

Obecnie większość galerii specjalizująca się sprzedażą obrazów olejnych wystawia do zakupionych obrazów certyfikaty oryginalności. Chęć zysku wielu sprzedawców sprawia, że na rynku w dalszym ciągu pojawia się problem fałszerstwa dzieł sztuki, w tym również obrazów. Choć to od dawna znany proces, to w dalszym ciągu rynek nie poradził sobie z nim całkowicie. Z tego względu tak ważne jest pozyskanie certyfikatu autentyczności obrazu oraz uświadomienie sprzedawcy na temat konieczności jego wystawienia. Wystawienie certyfikatu to obowiązek każdego sprzedawcy i niepodważalne prawo przyszłego nabywcy do jego posiadania. Zanim przystąpisz do zakupu dzieła sprawdź informacje na temat sprzedawcy, zapoznaj się z rynkiem i obecnymi trendami panującymi w zakresie sprzedaży dzieł sztuki i poznaj historię artysty oraz danego dzieła. Dzięki takiemu przygotowaniu będziesz mieć pewność, że zyskujesz jakościowy i pewny produkt oraz oryginalne dzieło sztuki. Pamiętaj niektóre galerie dla nieuwagi do przesady eksponują slogany i banery o oryginalności sprzedawanych obrazów olejnych, ma to na celu osłabienie czujności. Zachęcamy do kupowania obrazów w sprawdzonych renomowanych galeriach. Warto też zasięgnąć opinii innych w google o danej firmie, a dokonany zakup z pewnością będzie należeć do udanych

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl